Det lille firma i Ullerslev på Fyn har fra begyndelsen haft høje vækstrater, som kun ser ud til at fortsætte.
Direktør Niels Pedersen forventer en vækst på 25% i år i firmaet, som han startede op som en hobby ved siden af hans job som salgschef. Nu har han kvittet sit faste job, har fire ansatte og henter møbler og service hjem fra hele verden til konference- og messecentre, hoteller, restaurationer og firmaer, der udlejer udstyr til fester.
Interno har fundet sin plads i et marked, hvor det i høj grad handler om at have et stort netværk med gode kunder og lige så gode og alsidige leverandører.
– Jeg har opbygget et omfattende netværk af producenter, blandt andet i Asien, som jeg kan trække på, når en kunde efterspørger noget specielt. Det kan være en bestemt type stol til en cafe eller loungemøbler til et messecenter, fortæller Niels Pedersen.
Han sidder i firmaets åbne kontor, der samtidig fungerer som et showroom med forskellige typer af stabelbare stole, der hænger på væggen, og service i mange forskellige farver og udformninger linet op på borde.
– Jeg plejer at sige, at jeg i princippet kan skaffe alt, så jeg har ikke sagt nej til en ordre endnu, siger direktøren.
Rådgiver kunderne til gode løsninger
De ansatte fylder lokalet med ord på engelsk og dansk, når de taler med kunder og leverandører. En fragtmand ankommer med en sending, der skal ind på lageret.
Niels Pedersen er oprindeligt uddannet tømrer og glarmester, men siden endte han ved Fyns Service Udlejning som salgschef. Et firma, der den dag i dag er en af hans gode kunder.
– Jeg er stædig og opfindsom, og så er jeg god til at lytte til kundernes ønsker. Det sker, at kunden ikke lige får det, som der blev efterspurgt i første omgang, men så er det fordi, jeg har rådgivet kunden til en anden og bedre løsning, siger han.
Ind på flere markeder
Hvis der ikke lige findes et produkt, der kan opfylde kundens ønske, så går Niels Pedersen langt for at opfylde det.
– Vi havde for eksempel en svensk kunde, der stod og skulle bruge en bestemt slags stol, som ikke bliver produceret mere. Så fandt jeg en producent i Kina, der kunne lave en stol, der levede op til kundens forventninger, fortæller han. De fleste af kunderne er danske firmaer, der lejer udstyr ud til fester og events.
– Jeg er jo et kendt ansigt i branchen i kraft af mit tidligere job, men vi får også flere og flere kunder inden for hotel-, restaurant- og konferencebranchen, også i Sverige og Norge, siger han. Faktisk vokser det norske marked så meget, at direktøren går med tanker om at finde en agent i Norge, der kan servicere kunderne og opdyrke markedet. Det nyeste marked er Irland, hvor en kunde har fået leveret borde og barstole, samt Italien, hvor en sending på 300 bryllupsstole lige er blevet læsset.
– Vi må jo gøre det godt, for jeg kan konstatere, at 95% af de kunder, der handler hos os, vender tilbage, siger han.
Udvikler bord i glasfiber
Direktørens baggrund som håndværker fornægter sig ikke, og han kan ikke lade være med at udvikle nye ting i det lille værksted, der ligger i forlængelse af lageret.
– Her er en vogn til at stille tallerkener med mad på, når de skal serveres. Her har jeg udtænkt nogle nye ting, som ikke er på de vogne, der findes på markedet i dag, men som vil gøre det nemmere at bruge den og beskytte maden, inden den skal serveres, understreger han. Det er også blevet til en mindre produktion af borde i glasfiber, som er udviklet af Leon Pedersen, der er uddannet skibsbygger og produktionsteknolog.
– Det forventer vi os meget af. Det er slidstærkt, og det kræves der, når et bord skal lejes ud til fester, siger han.
Bordet skal sammen med resten af de produkter, som Interno importerer, sørge for, at det ambitiøse mål for omsætningen i 2018 bliver nået.
– Min plan er, at Interno skal øge omsætningen med 25%, og det kommer også til at ske. Så runder vi de 10 millioner kroner, fastslår Niels Pedersen, inden han er nødt til at svare på et opkald på mobilen.